معرفی و آموزش سایت جی تی متریکس GTmetrix

آخرین بروزرسانی : ۷ دی ۱۴۰۰

در این نوشته شما می خوانید

با توجه به اعلام گوگل در همین سال های اخیر مبنی بر اینکه سرعت صفحه‌ی وب‌سایت یک عامل کلیدی در رتبه بندی نتایج جستجو است، بیش از هر زمان دیگری باید بر بهینه سازی عملکرد وب‌سایت تأکید کرد. چندین ابزار آنلاین در این زمینه وجود دارند که می‌توان از آن‌ها برای افزایش عملکرد مطلوب وب‌سایت استفاده کرد. که البته این ابزارها هرکدام با هزینه ها و قابلیت های متفاوت قابل استفاده هستند.

ما در المنتور سایت قصد داریم، به یکی از این ابزارهای تست سرعت یعنی جی تی متریکس (GTMetrix) بپردازیم و توضیح دهیم که چگونه می‌تواند به کسب‌وکار شما کمک کند. بنابراین اگر کسب درآمد و سئوی سایت برای شما مهم است، پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را از دست ندهید و تا انتها با ما همراه باشید.

پیش از شروع اما، اگر به دنبال آموزش طراحی سایت با وردپرس هستید، می‌توانید به این مقاله مراجعه کرده و روی لینک کلیک کنید. همچنین شما این امکان را دارید تا از پشتیبانی وردپرس به صورت رایگان بهره مند شوید.

جی تی متریکس چیست ؟ | ابزار آنلاین تست سرعت GTmetrix

جی تی متریکس، یک ابزار تجزیه‌وتحلیل عملکرد وب‌سایت می‌باشد که توسط GT.net ساخته شده است. و همانند ابزار Pingdom، در فضای وب و دیجیتال به عنوان ابزار نظارت بر سرعت، به خوبی شناخته شده است. هدف اصلی GTMetrix تجزیه‌وتحلیل عملکرد سایت شما و ارائه فهرستی از توصیه های عملی برای بهبود آن است.

ابزار تست سرعت جی تی متریکس

یعنی پس‌ازاینکه جی تی متریکس، سایت شما را از لحاظ سرعت بررسی کرده و رتبه ی موردنظر را دریافت کردید، یک سری راهکارها و پیشنهاداتی برای بهبود و بهینه کردن سایت و سرعت آن به شما ارائه می‌دهد.

هنگام شروع کار با GTMetrix، نام دامنه خود را در وب‌سایت آن‌ها وارد کنید و Test your site را زده و به آن‌ها اجازه دهید آنالیز خود را انجام دهند. پس از یک‌زمان تحلیل کوتاه، گزارشی از عملکرد سایت به همراه امتیاز سرعت صفحه‌ی سطح بالا، زمان بارگذاری و اندازه کلی صفحه به شما ارائه می‌شود. اینجاست که به شما خلاصه‌ای از چندین راهکار برای سرعت صفحه ارائه می‌شود تا بتوانید آن ها را بهبود دهید.

ارائه شاخص های کلیدی یا KPIهای سطح بالا، برای تجزیه‌وتحلیل روندهای سایت عالی هستند، با این حال، برای درک نحوه بهینه سازی وب‌سایت خود، اجازه دهید به جزئیات بیشتری در این مورد بپردازیم.

استفاده از ابزار جی تی متریکس GTmetrix

یکی از جذابیت های اصلی جی تی متریکس، امکان دسترسی سریع و آسان به شاخص های کلیدی عملکرد یا همان KPIها است. هنگامی‌که تجزیه‌وتحلیل از سایت کامل شد، جی تی متریکس زمان بارگذاری کامل سایت را به شما ارائه می‌دهد، بنابراین شما نیز می‌توانید مدت زمان بارگذاری وب‌سایت را در چند ثانیه مشاهده کنید.

این ابزار همچنین، اندازه کل صفحه را به شما نشان خواهد داد، که می‌توانید اندازه کامل صفحه را در مگابایت اندازه گیری کرده و ببینید. در نهایت، تعداد درخواست ها یا Requestsها، که درواقع تعداد کل دارایی های است که وب‌سایت در هر زمان از آن‌ها استفاده می کنند به شما نشان داده می‌شود.

قسمت های مختلف جی تی متریکس برای بررسی عملکرد سایت

بنابراین با ارائه این اطلاعات مفید، شما می‌توانید از GTMetrix برای به دست آوردن درک کاملی از عملکرد وب‌سایت خود استفاده کنید.

چگونه از ابزار جی تی متریکس استفاده کنیم؟ | تفاوت آن با PSI

جی تی متریکس سایت را از قسمت های مختلفی مورد بررسی قرار می‌دهد. مثلاً یکی از KPIها در GTMetrix امتیاز سرعت صفحه است که به‌صورت درصد ارائه شده و از A تا F درجه بندی می‌شود. سپس یک لیست جامع از معیارهایی که بر سرعت صفحه تأثیرگذار هستند را دریافت خواهید کرد که به‌صورت تفکیک شده ارائه می­شود. که برای هر معیار، درجه ای از تأثیری که بر عملکرد سایت دارد به شما نشان داده می­شود.

به‌عنوان‌مثال شما برای بهینه سازی تصاویر، می‌توانید روی فهرست آکاردئون کلیک کنید تا توصیه‌ها را با جزئیات بیشتر ببینید. در این قسمت فهرستی از هر تصویری که در صفحه استفاده کرده اید را به شما نشان می‌دهد و پیشنهاد می‌کند که هر تصویر چقدر می‌تواند فشرده و بهینه شود.

علاوه بر این مورد، در قسمت Summary، به هر معیار، از نظر اهمیتِ آن ها از کم به زیاد با عنوان High، Med و Med Low اولویت بندی شده است، بنابراین شما این امکان را دارید تا حیاتی‌ترین اقداماتی که باید انجام شود را ببینید.

چگونه از ابزار جی تی متریکس استفاده کنیم؟

تفاوت جی تی متریکس و Google’s Page Speed ​​Insights (PSI)  چیست؟

سرویس مشابهی از گوگل با عنوان Google’s Page Speed ​​Insights (PSI) وجود دارد و ابزاری برای بررسی تست سرعت و عملکرد وب‌سایت است. که اغلب با GTMetrix  نیز اشتباه گرفته می­شود.

چند تفاوت ظریف بین این دو ابزار وجود دارد. به‌عنوان‌مثال، جی تی متریکس دارای 7 سرور تست منطقه ای است، در حالی که PSI  برای تست جغرافیایی است، به این معنی که نتایج آزمایش بر اساس مکان فعلی کاربر و گزارش تجربه کاربران Chrome بررسی می­شود. GTMetrix بر اساس کتابخانه اصلی Google Page Speed ​​ارائه شده و یک منبع باز یا open source است. از آن زمان، گوگل تغییرات زیادی در الگوریتم امتیازدهی خود ایجاد کرد اما نسخه متن‌باز را به‌روز نکرد.

درنتیجه، ما نباید نتایج هر دو ابزار را با هم مقایسه کنیم و بپرسیم که چرا ممکن است متفاوت باشند. زیرا، GTMetrix هنگام انجام آزمایش مرورگر از مرورگرهای واقعی استفاده کرده، در حالی که PSI از مرورگرهای شبیه‌سازی‌شده استفاده می کند. درنتیجه، شبیه سازها اغلب موتورهای جستجوی پیچیده و قدیمی هستند، به این معنی که مرورگرهای واقعی نشانه‌ی بهتری از عملکرد وب‌سایت شما را ارائه می‌دهند.

تفاوت مرورگرهای واقعی و شبیه سازی شده

جمع بندی نهایی

به‌طور کلی، اگر به دنبال ابزاری هستید که بتواند تجزیه‌وتحلیل جامعی از عملکرد وب‌سایت شما ارائه دهد، جی تی متریکس یا GTMetrix برای شما مناسب است. این ابزار یک ارزیابی عمیق از نحوه عملکرد وب‌سایت شما انجام داده و لیست گسترده ای از پیشنهادها را در مورد چگونگی بهبود و بهینه سازی آن به شما ارائه می‌دهد. ابزارهای جانبی GTMetrix مثل Compare، ReTest، Monitring و .. این امکان را به شما می‌دهند که علاوه بر استفاده‌ی آفلاین از آن ها، به عنوان بخشی ضروری برای استراتژی عملکرد آنلاین وب‌سایت خود به کار گیرید.

امیدواریم از این مقاله استفاده‌ی لازم را برده باشید. اگر به دنبال اطلاعات خاصی از جی تی متریکس هستید که در اینجا ذکر نشده است، لطفاً برای ما در کامنت بنویسید.

در صورت نیاز می‌توانید به آموزش طراحی سایت با المنتور مراجعه کنید و از پشتیبانی رایگان سایت ما بهره‌مند شوید.

4 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آپدیت های جدید محصولات

جدیدترین محصولات آپدیت شده