آموزش ریدایرکت 301 صفحات سایت به کمک فایل htaccess.از طریق هاست

آخرین بروزرسانی : ۸ مرداد ۱۴۰۱

در این نوشته شما می خوانید

همان طور که آشنایی دارید، ریدایرکت 301 یک تغییر مسیر دائمی برای آدرس و URL است که قصد دارید کاربر از این آدرس به آدرس دیگری هدایت شود. با این کار علاوه بر اینکه مخاطبین و بازدیدکنندگان سایت خود را به یک URL جدید می‌فرستید، به موتورهای جستجو نیز اعلام می‌کنید که یک صفحه بنا به هر دلایلی جابجا شده است. تا گوگل بتواند صفحه جدید را با تمام اعتبار قبلی‌اش به درستی بشناسد و ایندکس کند.

آموزش ریدایرکت 301 صفحات سایت

ما در این مقاله از المنتور سایت قصد داریم آموزش ریدایرکت 301 را از طریق هاست و در فایل .htaccess برای شما به صورت کامل و تصویری شرح دهیم. بنابراین اگر به‌تازگی تصمیم گرفته‌اید که برخی از آدرس های صفحات خود را با همان اعتبار قبلی ریدایرکت 301 بزنید، این آموزش را از دست ندهید و تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

در صورت نیاز، جهت استفاده از آموزش رایگان وردپرس می‌توانید بر روی لینک درج شده کلیک کرده و از این آموزش لذت ببرید.


ریدایرکت 301 چیست؟ | تغییر مسیر 301 چه کاربردی دارد؟

هنگامی که قصد تغییر دادن دامنه و یا آدرس و URL سایت خود دارید، بهترین روش ریدایرکت کردن 301 است. این تغییر مسیر برای انتقال اعتبار صفحات قدیمی به صفحات جدید بسیار مؤثر می‌باشد. زیرا ریدایرکت کردن یکی از مباحث سئوی داخلی برای سایت شما محسوب می شود و علاوه بر تغییر مسیر برای کاربران و ربات ها، اعتبار صفحه که می‌تواند خوب یا بد باشد را نیز منتقل می‌کند.

در ریدایرکت 301 ممکن است تغییرات برای شرایط زیر باشد مثلاً:

  • تغییر آدرس یا URL یک صفحه در یک سایت: برای مثال ریدایرکت از صفحه­ ی A به صفحه­ ی B.
  • تغییر مسیر از صفحه‌ی یک سایت به صفحه‌ی یک سایت دیگر
  • تغییر دستورالعمل یا پروتکل یک سایت: مثل ریدایرکت سایت از http به https و یا برعکس.
  • جمع یا ترکیبی از موارد فوق

ریدایرکت

 

اکنون که با مفهوم این نوع از ریدایرکت آشنا شدید، بهتر است نگاهی مختصر و دسته بندی شده، به برخی از کاربردهای رایج تغییر مسیر 301 بیندازیم.

htaccess


دستور و کدهای 301 در .htaccess

کد مربوطه برای تغییر مسیر به یک دامنه جدید در فایل .htaccess

پس از انتقال به دامنه جدید، می‌توانید از تغییر مسیر 301 در دامنه قدیمی برای ارسال بازدیدکنندگان به سایت جدید استفاده کنید.

لازم است برای این کار خط زیر را در فایل .htaccess موجود در هاست قرار دهید:

RedirectPermanent / http://www.new-domain.com/

دستور کد اجرایی برای تغییر مسیر به یک صفحه در فایل .htaccess

پس از انتقال صفحات سایت قدیمی به ساختار سایت جدید، می توانید از تغییر مسیر 301 برای ارسال کاربران به صفحات جدید استفاده کنید.
خط زیر را در فایل .htaccess خود قرار دهید. ( این دستور را برای هر صفحه‌ای که می خواهید تغییر مسیر دهید تکرار کنید.) :

RedirectPermanent http://www.domain.com/old-file.html http://www.domain.com/new-file.html

پس از ترکیب دو سایت، می توانید از تغییر مسیرهای 301 برای استفاده‌ی بازدیدکنندگان به صفحات جدید سایت بکار بگیرید.

جهت استفاده از آموزش طراحی سایت بدون کدنویسی و به صورت مرحله‌به‌مرحله، می توانید از طریق لینک مشخص شده اقدام نمایید. . و یا اگر تمایل دارید سایت خود را به کمک صفحه­ ساز المنتور آماده­ سازی و طراحی نمایید، می­توانید برای خرید مطمئن و معتبر افزونه المنتور پرو به همراه لایسنس اورجینال آن در سایت ما اقدام کنید.


آموزش ریدایرکت 301 به کمک فایل .htaccess در هاست با 2 روش کاربردی

شما برای ریدایرکت کردن آدرس های صفحات سایت خود می توانید به‌راحتی و به کمک فایل .htaccess در هاست انجام دهید. این فایل به شما کمک می کند که برای ایجاد و مدیریت تغییر مسیرها از آن استفاده کنید.

آموزش ریدایرکت 301

روش اول

برای شروع این کار کافی است وارد پنل کاربری در هاست خود شوید و  مدیریت فایل در سی پنل یا دایرکت ادمین را کلیک کنید.

توجه: از آنجایی که ممکن است برخی فایل ها نظیر فایل .htaccess به صورت مخفی در هاست باشند، بنابراین از قسمت تنظیمات در گوشه‌ی سمت راست مدیریت فایل، نمایش فایل‌های مخفی یاShow Hidden Files را انتخاب کنید.

اگر سایت شما پس از به‌روزرسانی یا افزودن فایل  .htaccessکار نمی‌کرد یا دچار مشکل شد، با تغییر نام یا حذف فایل، عملکرد سایت را بازیابی کنید.

در مرحله بعدی در پنل مدیریت فایل، روی پوشه‌یpublic_html  کلیک کرده و آن را باز کنید.

از داخل محتویات پوشه  public_html فایل .htaccess را پیدا کنید. اما اگر این فایل وجود ندارد، آن را از طریق+File  که در بالا سمت چپ صفحه قرار دارد، ایجاد کرده و در پنجره New File، .htaccess را به عنوان نام فایل وارد و در آخر بر روی ایجاد فایل جدید یا Create new file کلیک کنید. تا فایل ساخته شده در لیست ظاهر شود.

اکنون در این مرحله، بر روی فایل.htaccess  کلیک راست کرده و گزینه ویرایش یاEdit  را بزنید.

سپس در صفحه‌ی باز شده، کمی به پایین اسکرول کنید و مطمئن شوید که utf-8  انتخاب شده باشد. روی دکمه Edit کلیک کنید. یک صفحه‌ی ویرایشگر متن در تب جدید باز می شود که باید دستور تغییر مسیر صفحه یا کد ریدایرکت دامنه را همان‌طور که در بالا توضیح داده شد وارد کنید. و در نهایت پس از اتمام ویرایش فایل htaccess، روی دکمه  Save Changes در سمت راست بالای پنجره Text Editor کلیک کرده تا کلیه تغییرات برای شما اعمال شود.

روش دوم

در این روش شما می توانید فایل .htaccess را در سیستم شخصی خود ایجاد کرده و سپس آن در هاست آپلود کنید. مراحل انجام این کار به شرح ذیل است:

انتقال صفحه در وردپرس

  1. ابتدا فایل .htaccess را با استفاده از یک ویرایشگر متن یا Notpad در سیستم خود ایجاد کنید.
  2. کد تغییر مسیر دامنه یا آدرس صفحه را همان‌طور که در ابتدای این مقاله توضیح داده شد اضافه کرده و آن را ذخیره کنید.
  3. سپس وارد هاست شده و از طریق کنترل پنل و مدیریت فایل،مطمئن شوید که کلیه‌ی فایل ها از حالت مخفی شده یا hidden خارج شده‌اند.
  4. بعد از آن به پوشه‌ی public_html بروید.
  5. فایل .htaccess جدید خود را در پوشه public_html آپلود کنید و از هاست خارج شوید.

به همین سادگی شما توانستید تغییر مسیر را در داخل هاست خود آپلود نمایید.


تنظیمات ریدایرکت 301 در هاست سی پنل چگونه است؟

ریدایرکت 301 در هاست را می توانید از طریق ابزار و یا رابط سی پنل انجام دهید. در واقع کافی است با اعمال یکسری تنظیمات تغییر مسیر مدنظر خود را انتخاب کنید.

برای انجام این روش مراحل زیر را دنبال کنید:

ابتدا وارد هاست شوید و از قسمت دامنه یا Domains بر روی Redirects کلیک کنید. در صفحه ی باز شده، شما با 4 باکس یا فیلد مواجه می شوید. ابتدا قسمت Type را بر روی Permanent(301) یا تغییر مسیر دائمی 301 قرار دهید. پس از آن فیلد دوم را باز کرده و دامنه‌ای که می‌خواهید در آن تغییر مسیر انجام دهید را انتخاب کنید. و در صورت لزوم می‌توانید برای فیلد سوم نام پوشه را نیز وارد کنید. و در فیلد Redirects to نام آدرسی که می‌خواهید ریدایرکت کنید را وارد نمایید.

در این مرحله تیک گزینه‌ی Redirect with or without www را زده و بر روی Add کلیک کنید تا تغییرات مسیر اعمال شود.

شایان ذکر است که در صورت نیاز به تغییر مسیر با www، گزینه‌ی مربوط را تیک بزنید و همچنین اگر قصد دارید یک تغییر مسیر Wild Card  ایجاد کنید، تیک قسمت Wild Card Redirect را فعال کنید. با فعال کردن این گزینه تغییر مسیر به شکل زیر صورت می گیرد: به عنوان مثال، com/test.php به example2.com/test.php تغییر می یابد. یعنی نام پوشه یا فایل را بعد از آدرس اینترنتی اضافه می کند.

 


جمع بندی نهایی

ریدایرکت یا تغییر مسیر برای دامنه و یا برخی صفحات سایت باعث می شود، کاربران و مخاطبین سایت، شما را در فضای مجازی گم نکنند. همچنین این روند باعث می شود که کلیه‌ی اعتبار و موقعیت صفحه ی قدیم به صفحه­ی جدید منتقل شود. این کار به کمک فایل .htaccess در هاست امکان پذیر است.

ما در این آموزش سعی کردیم 2 روش سریع و کاربردی را برای ریدایرکت کردن به کمک فایل .htaccess در هاست، به صورت تصویری برای شما توضیح دهیم. همچنین از تنظیماتی در هاست که امکان انتخاب ریدایرکت مدنظرتان را به شما می‌دهد صحبت کردیم.

امیدواریم این آموزش برای شما مفید واقع شده باشد. در صورتی که هنگام انجام این کار با مشکل مواجه شدید و نیاز به راهنمایی بیشتری داشتید می‌توانید از طریق کامنت برای ما بنویسید تا در کوتاه­ترین زمان ممکن به آن‌ها پاسخ دهیم.

راستی برای طراحی سایت فروشگاهی به افزونه ووکامرس نیاز دارید که برای مشاهده آموزش نصب ووکامرس می‌توانید به لینک درج شده مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آپدیت های جدید محصولات

جدیدترین محصولات آپدیت شده