آموزش تغییر ابزارک های وردپرس به حالت کلاسیک

مسعود قربان خانی

مدرس : مسعود قربان خانی

فایل های ضروری و مورد نیاز

تخفیف ویژه دانشجویان دوره رایگان وردپرس

علاوه بر تخفیف همیشگی المنتور پرو 20% بیشتر تخفیف بگیرید

کد تخفیف : off-elementor

در این نوشته شما می خوانید

غیرفعال کردن بلوک های گوتنبرگ در وردپرس

قطعاً شما هم با این اتفاق روبه رو شده اید که، اخیراً پس از آپدیت وردپرس به نسخه ی جدید 5.8 تغییراتی خصوصاً در قسمت ابزارک ها ایجاد شده است. از جمله این تغییرات، ایجاد حالت بلوک‌بندی شبیه گوتنبرگ در بخش ابزارک هاست. درواقع بخش ابزارک های وردپرس در این بروز رسانی به‌صورت کلی تغییر کرده است. به طوریکه بسیاری از کاربران قدیمی وردپرس این مدل را نمی‌پسندد و به حالت کلاسیک و اولیه ابزارک ها عادت دارند.

برای بازیابی و برگشت به حالت اولیه و کلاسیک ابزارک های وردپرس نیاز به نصب یک افزونه بسیار ساده دارید. طبق توضیحاتی که توسط سازنده این افزونه ارائه شده است، تا هر زمان که لازم باشد و حداقل تا سال 2022 آپدیت بوده و مشکلی برای سایت شما ایجاد نخواهد کرد. همچنین این افزونه با تمام نسخه های بعدی وردپرس نیز سازگاری دارد و هیچ محدودیت و مشکلی در استفاده آن وجود نخواهد داشت.

ما در این آموزش از المنتور سایت قصد داریم، دو روش کاربردی برای غیرفعال سازی ابزارک های وردپرس به صورت بلوک بندی را به شما نشان دهیم. بنابراین با ما همراه باشید تا با استفاده از دو افزونه Classic Widgets و Disable Gutenberg و همچنین بدون افزونه یعنی با اضافه کردن دو خط کد به وردپرس خود، بتوانید ابزارک های وردپرس را به حالت کلاسیک تغییر دهید.

قبل از شروع این آموزش، اگر به دنبال آموزش طراحی سایت با المنتور هستید، می‌توانید از طریق لینک درج شده به صورت رایگان از آن استفاده کنید.

آموزش تغییر ابزارک های وردپرس به حالت کلاسیک

2 روش مهم برای تغییر ابزارک های وردپرس به حالت کلاسیک

همان‌طور که در بالا به آن اشاره کردیم شما این امکان را دارید که هم به کمک افزونه و هم بدون افزونه این تغییر را در ابزارک های وردپرس خود اعمال کنید.

روش اول : استفاده از افزونه Classic Widgets و Disable Gutenberg

ساده ترین راه برای بازیابی ابزارک های وردپرس به حالت کلاسیک، استفاده از افزونه Classic Widgets است. این افزونه توسط تیم اصلی وردپرس توسعه و نگهداری می شود و با تمامی نسخه های بعدی وردپرس سازگار می باشد.

تنها کاری که باید انجام دهید این است که افزونه را از مخزن وردپرس، دانلود، نصب و فعال کنید.

افزونه Classic Widgets برای تغییر ابزارک های وردپرس به حالت کلاسیک

پس از فعال سازی، وبلاگ وردپرس شما به ویرایشگر در حالت کلاسیک باز می گردد. بدون اینکه نیاز باشد هیچ تنظیماتی برای آن انجام دهید.

ابزارک های وردپرس در حالت کلاسیک

به همین راحتی!

اکنون، می‌توانید در پنل مدیریت وردپرس خود به بخش ابزارک‌ها >> افزودن جدید بروید و ویجت دلخواه را درج کرده و تنظیمات آن را سفارشی سازی کنید.

افزونه بعدی که می‌توانید از آن برای تغییر ابزارک های وردپرس استفاده کنید، Disable Gutenberg می باشد. همان‌طور که از نام آن پیداست، این افزونه به شما امکان می دهد که تمام آثار ویرایشگر بلوک گوتنبرگ، از جمله ویرایشگر محتوا و ویجت های مبتنی بر بلوک، را در سایت خود غیرفعال کنید.

تنها کاری که لازم است انجام دهید، هنگامی که آن را فعال کردید، به تنظیمات >> گوتنبرگ بروید و تیک گزینه ابزارک های کلاسیک را مطابق تصویر زیر بزنید:

 

افزونه Disable Gutenberg برای تغییر ابزارک های وردپرس به حالت کلاسیک

تفاوت اصلی که بین این افزونه و افزونه Classic Widgets وجود دارد این است که این افزونه ویرایشگر گوتنبرگ و بلوک را به طور کامل غیرفعال می کند، در حالی که افزونه Classic Widgets آن را فقط برای ویجت ها غیرفعال می کند.

بنابراین اگر می‌خواهید در آینده از بلوک‌های گوتنبرگی برای ابزارک های وردپرس خود استفاده کنید، به سادگی می‌توانید هر یک از این افزونه هایی را که نصب کرده اید، غیرفعال نمایید.

روش دوم : بدون استفاده از افزونه و به کمک کد

روش دوم برای غیرفعال کردن بلوک‌های ابزارک وردپرس، افزودن و اضافه کردن کد به سایت خود می باشد.

در این مرحله شما کافی است به قسمت ویرایش پوسته رفته و قطعه کد زیر را به فایل functions.php، اضافه کنید.

تغییر ابزارک های وردپرس به حالت کلاسیک با کدنویسی در تابع functionsphp

function example_theme_support() {

 remove_theme_support( ‘widgets-block-editor’ );

}

add_action( ‘after_setup_theme’, ‘example_theme_support’ );

قطعه کد بالا به سادگی ویرایشگر بلوک گوتنبرگ را در ناحیه ویجت شما غیرفعال می کند. با این حال اما ویرایشگر بلوک را در صفحات و پست های شما نگه می دارد.

جمع بندی نهایی

امیدواریم این مقاله به شما در یادگیری نحوه غیرفعال کردن بلوک‌های ویجت و بازیابی ویجت‌های کلاسیک در وردپرس کمک کرده باشد. در صورت تمایل می‌توانید به مقاله بهترین افزونه های بک آپ گیری وردپرس مراجعه کنید و نظرات و سؤالات خود را برای ما در کامنت بنویسید.

همچنین برای استفاده از طراحی سایت با ورپرس می‌توانید بر روی لینک کلیک کرده و از آن بهره مند شوید.

8 پاسخ

  1. سلام وقت شما بخیر
    ممنونم از آموزش خوبتون
    من تو قسمت نمایش در پیشخوان وردپرس گزینه ابزارک ها رو ندارم میخواستم ببینم در اخرین اپدیتش جای این بخش تغییر کرده؟چون من هیج جای پیشخوان پیداش نمیکنم
    ممنونم

  2. سلام ممنونم آموزشی برای مطابقت کارهای ابزارکهای قدیمی و جدید وجود نداره؟ یعنی کارهایی که با مدل کلاسیک میشد انجام داد رو چطور باید در مدل گوتنبرگ انجام بدیم؟

    1. سلام وقت بخیر
      تمامی امکانات در جدید نیز وجود دارد منظورتون دقیقا چه امکاناتی می باشد تا راهنمایی کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آپدیت های جدید محصولات

جدیدترین محصولات آپدیت شده